Een overlijden melden

Overlijden melden bij personen en organisaties kan doorgaans telefonisch

U dient een overlijden te melden bij verschillende personen en instanties:

  • Allereerst zal u de huisarts van uw dierbare op de hoogte moeten stellen. In het weekend geeft u dit door aan de huisartsenpost..
  • Vervolgens geeft u het overlijden door aan een uitvaartonderneming zoals Noah Uitvaartzorg. Heel goed om te weten: Noach Uitvaartzorg biedt uitvaartdiensten aan, ook voor wie geen uitvaartverzekering heeft. U kunt een overlijden telefonisch melden via 0321-745 067.
  • Dan bij de gemeente waar uw naaste is overleden. U kunt ervoor kiezen dit laatste zelf te doen, of u kunt dit door een uitvaartverzorger laten doen. Als u een overlijden digitaal meldt, kan dit op elk moment van de dag of nacht. Wenst u dit liever telefonisch te doen, of gaat u langs bij het gemeentehuis, reken er dan op dat dit alleen tijdens kantooruren kan. Na de aangifte van het overlijden ontvangt u een zogenaamde Akte van overlijden, die de Gemeente verwerkt in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA).

Wat te doen met een Akte van Overlijden?

De Akte van Overlijden vermeldt dat iemand is overleden. U heeft dit document (mogelijk) nodig voor:

  • Beëindigen van de huurovereenkomst
  • Afhandelen van financiële zaken van de overledene
  • Het aanvragen van een pensioen voor de nabestaanden
  • Wanneer u als weduwnaar of weduwe een nieuwe partnerschap of huwelijk wilt aangaan.
  • Het aanvragen van een uitkering van een levensverzekering, zoals een overlijdensrisicoverzekering

Een overlijden melden bij Noach Uitvaartzorg

Overlijden melden bij Noach Uitvaartzorg in Dronten kan bij Erwin en Linda
Het is belangrijk dat u het overlijden van een naaste zo snel mogelijk meldt bij Noach Uitvaartzorg. Onze uitvaartverzorgers staan klaar om u bij te staan in deze moeilijke en emotionele tijd. Zij kunnen u helpen bij het creëren van een mooie, persoonlijke uitvaart. Ook wanneer de overledene geen uitvaartverzekering had afgesloten. Wij vinden het belangrijk dat u uw aandacht kunt richten op het afscheid nemen.

Wat kunt u verwachten?

Bij een melding hebben wij de naam en geboortedatum van de overledene nodig en de plaats van overlijden en datum van overlijden. We informeren u over wat u kunt verwachten en overleggen over de mogelijkheden tot het laten opbaren van uw dierbare. Een van onze uitvaartverzorgers neemt dan contact met u op om het afscheid te regelen.

Wanneer er geen uitvaartverzekering is

Ook als er geen sprake is van een uitvaartverzekering, kan Noach Uitvaartzorg de uitvaart voor u verzorgen. De uitvaart kan precies naar wens vorm gegeven worden.

Vergeten bij de verzekeraar te melden

Het komt regelmatig voor dat de nabestaanden ervan uitgaan dat er geen uitvaartverzekering is afgesloten. Onze uitvaartverzorgers kunnen dit vóór de uitvaart voor u controleren. Zo voorkomt u financiële verrassingen.

Aangifte van overlijden doen bij de gemeente

U geeft het overlijden zo snel mogelijk na het overlijden van uw naaste door aan de gemeente waar hij of zij is overleden. Dat is misschien niet de plaats waar uw dierbare heeft gewoond. Een uitvaartverzorger kan dit ook voor u doen. Pas nadat u deze gegevens aan de gemeente heeft verstrekt, ontvangt u de Akte van Overlijden en worden de volgende zaken beëindigd:

  • UWV stopt de uitkering met ingang van de datum overlijden.
  • De Belastingdienst schort de toeslagen die uw naaste heeft gekregen direct op, maar u moet wel nog wel een belastingaangifte doen voor bijvoorbeeld uw overleden dierbare. Lees meer over het aangiften doen van inkomsten- en erfbelasting voor een overleden dierbare.
  • De SVB beëindigt op de dag na overlijden de AOW en inkomensondersteuning AOW. Lees alles over wat de SVB doet na het overlijden van uw dierbare.
  • Ook komen de huursubsidie en andere toeslagen te vervallen. Lees over het tijdig opzeggen van de huurovereenkomst.

Naast de Akte van Overlijden ontvangt u van de gemeente ook een andere akte, deze akte staat bekend als Akte van Verlof. Met dit formulier geeft u toestemming aan een begraafplaats of crematorium voor het begraven of cremeren van uw dierbare.

Overlijden melden bij verzekeraar(s) en bank(en)

Het overlijden van uw dierbare heeft zowel financiële als emotionele impact. Het is raadzaam het overlijden spoedig te melden bij de bank(en) en verzekeraar(s). Hypotheken, verzekeringen en bankrekeningen kunnen dan worden stopgezet. Wanneer de overledene een partner achterlaat, dan wordt deze nieuwe situatie bij alle partijen vastgelegd. Eventuele hypotheeklasten worden na overlijden verminderd. Dit is hetzelfde als bij verzekeringen, die voor twee personen zijn afgesloten. Het niet melden van een overlijden aan de bank is een misdrijf, omdat dierbaren hierdoor vrijelijk geld opnemen van de rekening van de overledene. Belangrijk om te weten: als u de bank op de hoogte stelt van het overlijden, worden de bankrekeningen onbruikbaar en kunnen er ook geen betalingen zoals periodieke overboekingen en automatische incasso’s meer plaatsvinden.

Overige instanties informeren

Naast het melden aan de eerder genoemde banken en verzekeraars dient u ook bij andere instanties het overlijden melden. Zo voorkomt u extra kosten voor bijvoorbeeld verzekeringen (auto, reizen, scooter, etc) en abonnementen (OV, internet, kranten, etc) die op naam van uw dierbare waren afgesloten.

De hypotheekverstrekker op de hoogte stellen

Als iemand is overleden en de partner wil graag in de woning of het appartement blijven wonen, dan is een overlijdensrisicoverzekering nuttig. Omdat de lening geheel of gedeeltelijk wordt afgelost, kan degene die achterblijft de resterende kosten deze dragen. Om in aanmerking te komen voor uitkering uit de overlijdensrisicoverzekering, dient u dit dus ook te melden bij de hypotheekverstrekker.

Eventueel een notaris inschakelen

Om de verdeling van een erfenis na overlijden goed te laten verlopen, moet een onafhankelijke partij de verdeling bekijken. Als er een testament is, dan staat daarin wie er recht heeft op de erfenis of een deel van de erfenis. Maar als er geen testament is, wenden mensen zich vaak tot een notaris. Zo kan de woning op een andere naam worden gezet en kunt u als erfgenaam toegang krijgen tot een geblokkeerde bankrekening. Een verklaring van erfrecht is nodig om de laatste te verkrijgen. Ontdek hier waar u een notaris voor kunt inschakelen na het overlijden van een dierbare.

Een uitvaart laten regelen

Stappenplan uitvaart regelen
Bij het plannen van een uitvaart moet u in een emotionele tijd veel keuzes maken. Om u te helpen bij het regelen van een uitvaart, hebben we een overzicht gemaakt van aandachtspunten en acties. Zo krijgt u een volledig beeld van wat er op u afkomt bij het overlijden van een dierbare. Bekijk het stappenplan.

Uitvaart regelen

0321 – 745 067

Wij zijn altijd beschikbaar op dit telefoonnummer. Voor het melden van een overlijden kunt u ons 24 uur per dag bereiken. Wij staan 7 dagen per week voor u klaar.

Google Beoordelingen
4.8
Gebaseerd op 58 beoordelingen
js_loader

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this